zpět na hlaví menu
zpět na hlavní menukoncertydiskografietextyFotogaleriehistorie, napsali o násnaše současná sestavakontaktyYouTubeFacebook - PUMPA

Pumpa s přetlakem

Připravili:
Ivan Kytka
Jiří Houser

    Bylo hodně po půlnoci, seděli jsme v jednopokojovém bytě bubeníka Milana Balcara (Katapult) a na vypůjčeném videu sledovali tři roky starý záznam koncertu pražské Pumpy, v níž seděl tenkrát za bicími. Kapela hrála doslova jako o život. Z muzikantů stříkal pot, z reproduktorů v sále kde se tísnily asi dvě stovky lidí se, valil pravý jižanský rock s hutnou dunící rytmikou, dvěma nabroušenými kytarami a „přiskřípnutým“ vokálem a po těle se mi rozlévala příjemná pohoda z veselé, svérázné, nezakomplexované zábavy. Muzikanti byli přestrojeni za řádné „jižany“,tedy s koženými klobouky na hlavách a slunečními brýlemi na očích a rozvernou i jásající náladou v duši. Harmonikář Pavel Císler se tu a tam proměnil v muzikantského klauna a poskakoval na jevišti převlečen za prázdný barel nebo si hrál na motocyklového závodníka a svými drobnými výstupy komplikoval kapele práci na jevišti. Občas jsem vyprskl smíchy nad ztřeštěným a srandovním textem (Volný styl o napjaté atmosféře venkovského fotbalového derby. Kdo mi Bédu rozmění o problémech s novou tisícikorunou) a Milan si před obrazovkou povzdychl, že takhle svobodně a možná i dobře jako tenkrát už nikdy bubnovat nebude.
    Když jsem druhý den vyprávěl o svých pocitech tehdejšímu i současnému kapelníkovi Pumpy Michalu Němečkovi, smutně se usmál a pokývl hlavou. „Na éru spolupráce s Milanem Balcarem v letech 1983-1987 vzpomínám dodnes nejraději. Byl to výborný bubeník a rozuměli jsme si i mimo pódium. Byli jsme kamarádi. Milan pak odešel k Oldovi Říhovi, snad za lepším ...“
    Ale změny, odchody a příchody nebyly v životě téhle kapely nikdy nic výjimečného. Spočítali jsme s Michalem, že od podzimu 1981 vystupovalo s Pumpou celkem sedmnáct muzikantů, kteří postupně posílili například Futurum a Stromboli (bubeník Jan Seidl), dále Abraxas (baskytarista Antonín Smrčka), Odysseu (baskytarista Radek Křemenák) i doprovodnou skupinu Karla Zicha (kytarista Horymír Vávrů).
    Pumpa má na svém kontě zatím tři samostatné singly u Supraphonu a pětinásobnou účast na rockových samplerech Supraphonu i Pantonu dvou Rockových maratónech a třech LP Posloucháte Větrník. „Je to na amatérskou kapelu hodně nebo málo?“ ptám se Michala. který krčí rameny a beze stopy smutku. konstatuje, že třeba metalový Arakain točí už dlouhohrající desku a amatérská Tublatanka měla své LP po roce aktivního hraní.
    Na otázku.jak zacházejí s rockery-amatéry (zřizovatel ZO SSM ve Stránčicích) v profesionálních studiích odpovídá lakonicky, bez stížnosti na techniky či režiséra, že například na nahrání malé desky jsou jen čtyři frekvence po pěti hodinách. První dvě na pořízení záznamu, druhé dvě na mixáž. Přitom obě části studiové práce řídí zpravidla jiná osádka. Ovšem takové podmínky má i většina profesionálních hudebníků.
    Konec konců s tím amatérstvím to není u Pumpy zas tak jednoznačné. Byly časy, kdy mělo pět z šesti muzikantů profesionální, umělecké „papíry“ osvědčení, že se svým povoláním mohou řádně živit - jenže hrát s profi doklady v amatérské kapele znamenalo a znamená jen poloviční honoráře. „To byla také hlavní příčina častých personálních změn“ objasňuje Michal.
    Na tehdejší i současné výtky recenzentů, že Pumpa produkuje poněkud překonaný, zastaralý hudební styl s trochu zmatenými texty, reaguje Michal klidným a přesvědčivým vysvětlením, že jižanský rock je žánr úzce vycházející a korespondující s blues, které. jak známo, nemůže nikdy zemřít, protože je to sám život, hudba svátečních pohodových chvil volna, kdy se ve společnosti známých a kamarádů tak dobře zapomíná na denní rachotu. Samozřejmě , za rytmu tepající baskytary, elektrických kytar a zpěvu, který nemusí být ani tak čistý, jako upřímný a přesvědčivý. „Velký vzor jsme měli v australských AC/DC nebo amerických ZZ Top. Obě kapely hrají muziku vycházející z blues, je tvrdá, ale nikoliv depresivní nebo deprimující, jako například některé odnože heavy metalu,“ upřesňuje Michal.
    Všichni současní „pumpaři“ znají život hodně zblízka a mají něco za sebou. Všichni chodí do práce, Michal, nedostudovaný právník, dělá domovníka. „Mám sice třikrát menší plat než bych mohl mít v jiném zaměstnání, ale zato mám třikrát více času na obstaráváni záležitostí kapely.“ Na nečinnost si nemůže stěžovat – v kalendáři mají osm až deset koncertů měsíčně, v dubnu jich je například sedmnáct. „Stačí dvě, tři šňůry po severní Moravě nebo východním Slovensku a dovolená i náhradní volna jsou v tahu,“ přiznává kapelník, nicméně s pýchou vzpomíná na vyprodané haly v Prešově, Popradu či Košicích, kde přišlo i 1700 lidí, kteří dokázali zazpívat zpaměti celé sloky největších hitů skupiny.
    Nyní mají v repertoáru osmnáct skladeb, většinu z nich (i texty) napsal Michal Němeček. Polovinu tvoří pumpařská klasika, polovinu novinky, jako např. písničky Maso mám rád a O veliké řepě, které vyjdou v květnu na singlu. Na první poslech v nich Pumpa ještě trochu přitvrdila, kytary jsou ostřejší, baskytara tvrdší.
    „Řadě kapel pomůže k úspěchu a slávě účast na přehlídkách a festivalech“ - provokuji k úvaze o rockových soutěžích Michala. „Nic proti nim nemám,“ říká. „Ale okamžitě bych zrušil ceny.“ Byť i Pumpa se může' pochlubit druhým místem na Beatsalónu, finálovou účastí na Rockové Vysočině, cenou „Tip Vokalízy“ a účastí na Rockovém maratónu. Tvrdí však, že o úspěchu rozhodují až příliš často známosti v porotě. Nekalá soutěž pak prý plodí v zákulisí zlou krev, zbytečnou nervozitu a nevraživost. „Když si kapely všimne někdo z gramofonového vydavatelství, je to spíš výjimka a stejně to nemusí nic znamenat,“ podotýká Michal a přidává vlastní zkušenost, když ho po vystoupení na Vokalíze požádal o výhradní smlouvu Panton. „Když jsem pak přišel na ředitelství, nikdo o ničem nevěděl, konstatuje a vyslovuje názor, že byrokratické soukolí našeho gramoprůmyslu by lehce rozdrtilo i osobnosti typu Sptingsteena nebo Adamse pokud by se tu objevily...
    „Budoucnost je nejasná...“ soudí realisticky o perspektivách Pumpy a zdůrazňuje, že vše bude záležet na tom, zda se mu po osmi letech snažení podaří převést celý projekt na profesionální dráhu. Objevily se signály, že má zájem východočeská agentura, uvažují o možnosti přehrávek. „Doba temna, kdy všichni rockoví muzikanti byli považováni za máničky, které chtějí zbořit svět je snad nenávratně pryč,“ uvažuje nahlas Michal Němeček. Rád bych mu uvěřil.

Ivan Kytka
foto Jan Pohribný

ČS voják 18.4.1989

Strom - všechny sestavy skupiny (pdf soubor)

Biografie

Rocková zpovědnice s Michalem Němečkem, 11.2.2020

Soutež o předskokana AC/DC, 9.5.2015

Hurá na Jih 9: Pumpa nikdy nebyla tancovačková kapela, 18.9.2015

Pumpa - stále pod tlakem (Herald Dixie), září 2014

Praha - Vagon, 17.10.2012 (Rockový svět)

Pumpa stále pod tlakem (Radio Dixie), 9.9.2014

Michal Němeček a Pavel Marcel hosty Rádia Beat v pořadu "Rockerova rána", 1.7.2011

Jižanský večer s Hogjaw na Chmelnici, 23. dubna 2011, Praha, Exit Chmelnice (ROCKSHOCK)

Blackfoot, Pumpa, 23. dubna 2011, Praha, Exit Chmelnice (ROCKSHOCK)

Molly Hatchet, Pumpa, 21. prosince 2010, Praha, Retro Music Hall (ROCKSHOCK)

Floridský masakr Mollyninou sekerkou aneb Molly Hatchet v Retru, 21. prosince 2010, Praha, Retro Music Hall (Novinky.cz)

Pumpa - U Vodvárků, Kolín 19.4.2008 (Herald Dixie)

Dališ na Žatecké Dočesné, Žatec 2.9.2007 (Herald Dixie)

Michal Němeček hostem Rádia Beat v pořadu "Rockerova rána", 3.11.2006

Recenze koncertu Pumpy z festivalu Basinfirefest, 10.7.2004 - Spálené Poříčí - Rock Shock 8/2004

† Milan Balcar 9.4.2004 - parte

Muzikus - Fajn Rock Music, 10/2003

Nemožné se stalo skutkem - vydání starých skladeb, 14.1.2003

Výroční vstupenka 18.5.2001, Rock Café

Recenze, singl, Beng 2001, vtípek

PF 2001

Pozvánka do Rock Café, 19.10.2000

Pozvánka do Rock Café, 24.5.2000

Jižani s nadhledem - Spark, 1999

Pumpovalo pět panáčků - České motocyklové noviny, 3.12.1999

...tak tradá! - recenze CD, Spark 1999

...tak tradá! - recenze CD, Rock&Pop 12/1999

...tak tradá! - recenze CD, Beng 1999

Pozvánka, křest CD - 16.6.1999

Ani stopa po rzi - Beng 8.10.1998

Pozvánka na 1000 koncert - 26.8.1998

Teď nebo nikdy - Melodie 7.7.1998

Pumpa, klub 666, Praha, 25.4.1998 - Beng

Recenze - demo 1988 (Hurá na jih) - Beng 2.4.1998

Trpělivost růže přináší - Rock&Pop, 19.12.1995

Pumpoval se jižanský rock, ValMez 8.3.1995

Pumpa - 10 let - 6.4.1992, Rock&Pop

Hogo, Pumpa - Rock Café 31.1.1992, Rock&Pop

Pumpa 1991 - Whiskey & Fazole

Propagace singlu "Maso mám rád" - Mladý svět 30.5.1989

Pumpa s přetlakem - ČS voják 18.4.1989

Pumpa znovu na cestě - Gramorevue 3/1989

Pumpa se brání "chemické válce" - Mladý svět 11/1988

Pumpa v květnu pětiletá - Mladý svět 7/1986

Kritickým objektivem - plakát, 1985

Rock na Šumavě - Mladá Fronta 15.8.1985

Vokalíza ´84 - foto

Michal Němeček - Melodie 7/1984

Pumpa - Melodie 4/1983

Beatsalón ´82 ve finále - Mladý svět č.4, 1983

Rock ´83 - Pumpa

Salón s nesalónní atmosférou - Mladá Fronta 23.12.1982

Beat Salón ´82 - pamětní list

Beat Salón ´82 - diplom

© pumparock 2020